“Mine malerier, tegninger og grafik har ofte landskabet i fokus sammenflettet med figurative elementer. Værkerne er bygget op omkring en forskydning af mening og selvmodsigelser – et spændingsfelt mellem identitet, tid og sted. Intentionen ligger gemt bag klicheer hentet fra den moderne ikonografi såsom science fiction og horror.”
Tore Nørby Hansen
Tore Nørby Hansens imponerende og detaljerige værker præsenterer tre forskellige kategorier af landskab; det fysiske, det indre og det teknologiske. Disse er lige virkelige, men eksisterer i forskellige lag, lag som Tore Nørby Hansen opfordrer beskueren til at surfe imellem. Tore Nørby Hansen anvender et billedsprog, der trækker på graffiti, tegneserier, horror og sci-fi. Kendte scener fra hverdagen og den populærkulturelle ikonografi står side om side med ukendte maskiner og fremmedgørende arkitektur.
Mennesket er blevet afhængigt af teknologi og systemer, men disse er skrøbelige enheder. Hvad sker der, når disse bryder sammen og lagene blandes? Fejl i systemerne er, for Tore Nørby Hansen, muligheden for mennesket at bryde ud af samfundets normer. I værkerne bevæger vi os måske ind i en dystopisk verden, men i dette kaos opdager man, at der i fejlen eksisterer et potentiale for frihed. Tore Nørby Hansens betagende værker viser derfor både et fremmedgørende og teknologisk landskab, men også de små uregelmæssigheder, fejlene, der er en menneskelig kvalitet.